Allmänt

Avignon.se säljer varor via internet till privatpersoner och företag i Sverige med person- eller organisationsnummer. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. För kortköp där kunden är minderårig ansvarar fullmaktsgivaren för kortet.
Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare.

Personuppgifter

I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgifts-behandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen.
Informationen du lämnar om dig själv används av Avignon.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.
Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Beställning

Beställning görs på vår hemsida www.avignon.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att mejla oss på kundtjanst@avignon.se eller ringa kundservice på tel 018-302520. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera ordrar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina ordrar och leverera dem i ett paket.

Priser och produktbilder

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.
Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.

Pris, frakt och leverans

Vi skickar din beställning i samarbete DHL Service Point. Här kan du läsa mer om hur avisering går till samt hitta ditt närmaste DHL Service Point-ombud, https://www.dhlpaket.se/sv/privatkund/hamta-paket.html
Varan skickas med DHL Service Point och du aviseras i första hand genom SMS, i andra hand genom en avi i din brevlåda. Du hämtar din sändning på det DHL Service Point utlämningsställe som informerats om i aviseringen.
Inom Sverige är fraktkostnaden normalt 59 kr (inklusive moms). Vid köp över 499 kr (inklusive moms) är det alltid gratis frakt.
Avignon.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolaget. Avignon.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt.

Betalning

I kassan kan du välja mellan betalsätten faktura, delbetalning, kortbetalning, direktbetalning eller förskottsbetalning, genom vårt samarbete med Klarna.
Fullständiga användarvilkor för Klarnas betaltjänster och mer info hittar du hos Klarna Checkout.
Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta.
Har du valt valt betalsätt faktura bör du rapportera retur till Klarna.se i deras app eller till deras kundtjänst genom att ringa 08-12012010. Då kommer din faktura att pausas tills vi har hanterat din retur. Därefter krediteras den om du returnerade hela ordern. Returnerade du delar av ordern skickas en ny och uppdaterad faktura ut istället.

Transportansvar

Vi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottagit paketet och reklamerar det direkt till ombudet. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.
Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig eller fram till ditt ombud. Har du inte mottagit ditt paket inom rimlig tid, kontakta vår kundservice, kundtjanst@avignon.se, så hjälper vi dig vidare.
När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Vid skadad originalförpackning (som uppkommit av orimlig hantering, skada som uppkom vid öppning av förpackning är självklart godtagbart) kommer vi att begära en värdeminskningsersättning av dig som kund.

Ångerrätt och retur/byte

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen – DAL. För den fullständiga lagen, se Sveriges Riksdags hemsida. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning är dock att varan är oanvänd och oskadad. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.
Använd vårt formulär för att göra retur/byte. Till formuläret för retur/byte.
Avignon.se ska bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Vi rekommenderar att returen sker med Posten varubrev eller Posten Företagspaket. Kunden står för returkostnad enligt Postens portotabell och har ansvaret för varan till dess den har kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.
Returadress
Avignon AB
Hansellisgatan 10
754 50 Uppsala

Återbetalning

Har du en obetald faktura för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum. Det gör du på klarna.se eller genom att ringa 08-12012010. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen. Om du har betalat med faktura, direktbetalning eller förskottsbetalning överför vi pengarna till ditt bankkonto. Om du har betalat med kort krediterar vi retursumman på ditt kort.

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om max 200 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice genom kundtjanst@avignon.se. Beskriv felet så utförligt som möjligt samt bifoga en bild på problemet. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: Europa.eu/odr
OBS! Har du köpt en Avignon-produkt hos någon av våra återförsäljare, ber vi att du kontaktar dem direkt. Det är ditt kvitto som styr vem du ska kontakta avseende ett inköp.

Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.